For en tid tilbake skrev jeg et innlegg hvor jeg fortalte min historie fra da jeg, en periode, jobbet på sykehjem. Innlegget handler om beskjeden jeg fikk: "du må ikke dulle med de eldre, de kan bli bortskjemte"!!!
I dagens utgave av Agderposten kan vi lese om en sykepleier`s oppgjør med kommunen. Hun mener at de eldre ikke blir godt nok tatt vare på, ettersom antall avviksmeldinger er tredoblet på 3 år.
Her er punktene hun mener rammer de eldre:
De får for liten tid til å spise maten sin. De får heller ikke god nok hjelp til å få i seg maten.
Muligheten for sosialt samvær minskes.
Mangel på rehabilitering som fysioterapi og ergoterapeut.
Mister tilbud om varierte og tilpassete aktiviteter.
Mangelfull journalføring av de ansatte (de får ikke tid til dette).
Større fare for å pådra seg fallskader fordi ansatte ikke alltid har tid til å følge dem rundt.
Flere sengeliggende og i rullestol.
Mindre tid til å snakke med de ansatte.
Mangelfull hjelp hvis avdelingen rammes av omgangssyke.
Mister mulighet til ro og et skjermet privatliv.
Dårligere hygiene.
Alt dette samsvarer med mine opplevelser fra tiden på sykehjem, i tillegg til at de av mine venner/bekjente som i dag jobber på sykehjem forteller at dette er dagligdags kost for dem. De ansatte på sykehjemmene har rett og slett ikke tid til å ta seg av de eldre utover primærbehovene, og som man kan lese her, i visse tilfeller så blir ikke engang de ivaretatt på en akseptabel måte!
Min bestemor døde noen år tilbake, i sitt eget hjem. Hun var dårlig til beins, men klar i hodet, og hun hadde bare et krav. Hun skulle IKKE på sykehjem, og jeg må si jeg skjønner henne godt! Hvem vil vel leve sine siste dager i et "fengsel"?
Vi bor i verdens rikeste land, blir vi fortalt. Velferdsstaten. Norge går så det griner, sier Jens, og hvis vi åpner munnen for å påpeke de faktiske forhold, er vi sutrete. Men er dette virkelig akseptabelt? Skal vi uten videre godta at mennesker som har jobbet et helt liv for "velferden" skal ende sitt liv på en slik uverdig måte?
NEI!!!!!




76 kommentarer In " Eldre i Norge blir underernært!! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
juli 16th 2008 at 1:53 pm
Jeg er enig i situasjonsbeskrivelsen, og du får derfor en tommel.
Jeg har også jobbet i eldreomsorgen, og kan skrive under på at situasjonen var *minst* like ille under Bondevik I og II.
Det virker på meg som om absolutt *hele* det politiske spekteret lar de syke eldre gå for lut og kaldt vann.
Dessverre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 1:57 pm
Jeg leste en artikkel i avisen (Moss Avis) for lenge siden (ett år ?) om nettopp et problem her i Rygge som kan forklare hvorfor kommunen kun leverte meg mat (ett måltid dg) 5 dg/uke når jeg var ute av stand til å ta meg mat selv overhodet (og de hjalp ikke med oppvarming eller innkjøp av mat til resten av uken)
De skrev som sagt en sak i avisen om dette hvor det sto nettopp at de ikke gjordet det bedre fordi de forsøker å lokke (tvinge) passientene til å greie seg selv….
UHØRT og direkte uforsvarlig men problemet er jo at de svakeste faktisk dør av slikt og derfor ingen som klager. De som kunne klaget tørr ikke klage av redsel for ikke å få noe hjelp overhode!
Jeg er forøvrig 170 cm høy og veier ca 60 kg og mistet ca fire kg pr uke de tre ukene jeg fikk kommunal mat.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 1:58 pm
Gringo, det er uakseptabelt. Finnes ikke bedre ord. Og jeg venter med skrekk og gru på “eldrebølgen”. Det er ikke lenge igjen nå, og jeg fatter og forstår ikke hvordan vi skal klare å ivareta den “standarden” som eksisterer i dag engang!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:01 pm
hei begge….
her møtes bambi og El og meg….
Dette er en skandale for absolutt hele Stortinget – alle burde vært ute på arbeidstrening i det virkelige liv –
og dersom de ikke hadde lært noe – ja da ….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:03 pm
Ahaja, de gjorde dette for å “hjelpe” de eldre til å bli selvstendige individer. Jesus. Det verste marerittet for enhver person, gammel eller ung, er jo å ikke være i stand til å ta seg av seg selv!!
Ja det er uhørt og uforsvarlig, og ikke minst, uakseptabelt!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:08 pm
Det har dessverre blitt sånn fordi kommunene skal spare. De velger å betale ned gammel gjelde fremfor å styrke eldreomsorgen som de har fått ekstra penger for. Nåværende regjering ga dem mer penger til det men de valgte å bruke det annerledes.
I tillegg til dette så ansetter de utenlandske som ikke kan språket slik de skal være sikker på de mister livslysten og dør raskere….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:08 pm
Btidag, der ser du:o)
Men det verste, vet du hva det er? Til tross for at problemene innen eldreomsorgen kommer opp med jevne mellomrom, så blir det IKKE bedre.
Er det slik at de eldre ikke er verdt mere, eller er de som sitter med muligheten til å kunne ordne opp, ja rett og slett trege i oppfattelsen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:12 pm
Det fine med å spare penge på mating av eldre, er at de dør fortere. Pengene kan man jo bruke på noen nyttige papirflyttere og skjema i stedet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:13 pm
Kommunene har fått mere penger, og desverre så har nok disse pengene blitt brukt på å komme seg på fote igjen.
Men jeg må ærlig talt si at jeg ikke skjønner prioriteringene. Det virker på meg at de er de minste (f.eks skolene), og de eldre som alltid blir nedprioritert. Ungene som skal styre landet videre, og de eldre som har brukt hele sitt liv på å gjøre landet til det det er!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:16 pm
En av grunnene til denne prioriteringen er rådmenn uten et snev av empati. Rådmenn skal spare, de skal sette penger på bok å få pengene til å yngle. Rådmenn sier “BØ” til politikere og de springer og gjemmer seg. Politikerne slåss innbyrdes. Det er prestisje og makt fremfor ønske om det beste for innbyggerne.
Rådmenn er å regne som høvdinger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:17 pm
Huff
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:20 pm
Min bestemor sa alltid “en dag må man svare for sine handlinger”. Hun hadde da den “andre” siden i tankene.
Når det gjelder de som fordeler pengene innen kommunen, så har jeg en følelse av at de må svare for seg litt tidligere!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:22 pm
Eldrebølgen sammenfaller i tid med at 68-erne (født f.o.m. 1944) pensjonerer seg.
Dette er en varslet sosial katastrofe.
Jeg har nettop selv gått ut av eldreomsorgen, og har ingen planer om å gjøre vendereis.
Når man er 40 år har man lov til å si som Danny Glover: I`m too old for this shit.
Jeg får vondt inni meg av det jeg ser og hører.
Naive sjeler tror fortsatt at beslutningstakerne i Norge mangler informasjon om tingenes sanne tilstand.
Vi som vet bedre blir matte og syrlige av kynismen vi ser.
Ting er ikke bra.
Ingenting tyder på en bedring av eldreomsorgen.
Ingenting tyder på politisk vilje til endring.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:24 pm
bambi ..og AG
det mest tragiske er at de eldre ser ut til å ha blitt et stemmekveg….
jeg ser bilder av politikere fra alle regjeringer vandre rundt på gamlehjem..
Helt utrolig at de verdsettes kun ved valg…. politikerne burde skjemmes..
Rådmenn har ansvaret for budsjettforslag
og ansatt som de er av kommunen burde jo
dette gjenspeile den sittende maktkonstellasjons ønsker – men det er forskjell på politikk og budsjett….
som regel….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:25 pm
Det er ihvertfall ingen grunn til å drømme om en alderdom innenfor disse rammer.
Har ihvertfall teorien om at hvis de eldres trives og har det bra – så spiser de bedre. Det å ha noen sittende hos seg under måltidet hadde sikkert også vært hyggelig. men det vet jeg ikke om de ser noen verdi i.
For min del venter jeg bare på at “eldreomsorgen skal skinne” – helst med det samme.
Sommerklem fra phenixmum – og helt klart tommel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:27 pm
Gringo, hvis man reiser på “studietur” til et sykehjem man vet fungerer (er jo et og annet av de også innimellom), så har man jo holdepunkt nok til å si at eldreomsorgen fungerer ypperlig i Norge?
Jeg er redd for at det er det som skjer i dag. Det som fungerer best blir lagt til grunn, ergo alt fungerer!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:28 pm
Når rådmannen i min hjemkommune blir gammel og havner på sykehjemmet skal jeg søke jobb der…som oversøster.
Gleder meg!
Men mamma sier han ikke kommer til å forlate sin rådmannsstol. Når han dør kommer de til å stoppe han ut og plassere han tilbake i stolen…og han vil gjøre samme nytta som utstoppa.
Det sier mamma altså (skam henne)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:31 pm
Hva hjelper det at det “bevilges”, så lenge det ikke tar lange tiden før det må spares?
Men du har fullstendig rett. De eldre blir brukt som “stemmesankere” da absolutt alt av politikere vet at vi blir berørt av dette på en eller annen måte. Og ja, de burde skjemmes alle sammen når det gjelder dette!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:36 pm
#7
El .. og AG…
“Naive sjeler tror fortsatt at beslutningstakerne i Norge mangler informasjon om tingenes sanne tilstand.
Vi som vet bedre blir matte og syrlige av kynismen vi ser.”
jeg innrømmer å være en naiv sjel på dette området – men en ivrig sådan…
jeg vet at dere har mye mere innsikt enn meg – derfor trenger vi info fra slike som dere….kom med alt dere har…
la oss få det fram i lyset…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:40 pm
Jeg tror nok de fleste eldre hadde valgt 30 min med sosialt samvær, foran dagens kattevask. Slik som det er nå gjelder det jo å gjøre seg fortest mulig ferdig før man springer på kontoret og krysser av for “klart”.
Etterhvert som presset blir hardere glemmes “individet”, samtidig som arbeidsoppgavene blir klarere. Tragisk!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:41 pm
Hoffameg:o/
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:47 pm
Dette er uhørt og uakseptabelt. Det er hjerteskjærende vanvidd at våre eldre skal avslutte sine liv på den måten.
Selvsagt skal man si fra og rope fra takene bambi. Jeg tror INGEN syns om slike tilstander. Jeg tror overhodet ikke likevel at ditt parti har løsninger som vil gagne de som har det verst. TVERT IMOT! Har du penger ja, har du ikke. Glem det! Uansett blir vi stadig flere eldre, flere pleietrengende og færre til å gjøre jobbene. Jeg har spurt før, hvor skal man trylle frem folk til å ta jobbene?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:47 pm
Tja…jeg har vel helst resignert jeg da.
http://beluga.blogge….+NOW .html
Men jeg kan nå likevel saktens resirkulere noen gamle lenker om temaet, for spesielt interesserte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:49 pm
“12
sandri…
dette henger ikke på enkeltpartier….
her har alle et ansvar – ikke bare i valgperioden…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:50 pm
Btidag?
Jeg har ikke sagt at du er en naiv sjel.
Jeg sitter med mye innsikt på dette området, men det jeg uttaler meg om er det jeg vet som vanlig borger, tidligere ansatt innen dette og som x kommunepolitiker.
Jeg uttaler meg aldri om den innsikten jeg har i nåværende jobb for det kan anses som brudd på taushetsplikten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:52 pm
Sandri: Som jeg har skrevet før, så skriver jeg ikke på vegne av parti. Jeg skriver om mine tanker når det gjelder hva som skjer i Norge. Jeg vi derfor sette pris på om vi i dette innlegget kan holde parti utenfor.
Jeg tror vi bare må konstatere at eldreomsorgen har vært “oversett” altfor lenge, uavhengig av hvilke regjering som har styrt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:55 pm
#15
hei AG…
dette var et utdrag fra Gringofanten….
og jeg innrømmer det gjerne –
jeg vet ingenting om innsiden av dette
slik som dere gjør…
jeg respekterer taushetsplikt fullt ut -
har jeg også i min jobb –
nå tenkte jeg mer i generelle vendinger
for de eldres skyld….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 2:58 pm
#12,5 bambi
Jeg hører deg, men syns likevel at å reflektere over dette problemet og hva man politisk kan og ikke kan gjøre, henger i hop. Å konstatere at dette er et problem løser intet?
Hva er så dine upolitiske løsninger?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 3:02 pm
Min Upilitiske løsning på dette må jo være å ansette flere mennesker. Hvis du har lest innlegget mitt så ser du jo at problemet er “tidspress”.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 3:06 pm
#17,5
Og jeg må jo spørre deg igjen om hvordan man ansetter flere om det ikke finnes flere å ansette? Det er ikke bare bevisst underbemanning som gjør at for få har for stor arbeidsbyrde. Og verre blir det i årene fremover.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 3:14 pm
http://www.blogging.n...
velger å ta med denne fra EL….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 3:21 pm
Sandri Pathfinder:
Da Leif Johan Sevland skar vekk min sykepleierstilling i Stavanger Kommune gjorde han ikke dette fordi jeg ikke eksisterte.
Han gjorde det rett og slett for å spare penger for Stavanger Kommune.
Empiri svikter i ditt argument om at mennesker som vil jobbe med eldre ikke finnes.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 3:21 pm
Hvis du har lest repostasjen som er linket til i innlegget, så vil du se at innsparinger i kommunen fører til at sykehjemmet mister ledere.
Og i tillegg kan vi til stadighet lese at sykeppleierne bruker mye av tiden sin på å jobbe som altmuligmenn. Dette pga at kommunen ikke har “råd” til å ansette personer til å ta seg av disse oppgavene.
Men hvis vi skal legge til grunn at det ikke er flere sykepleiere/hjelpepleier å ansette, så må jo disse yrkene gjøres mere atraktiv.
Det er så utrolig mange rare % stillinger innen eldreomsorgen. Ta svigers f.eks. Hun vil gjerne ha 100% stilling, men det meste hun får fast er 75, et eller annet rart tall. Hun klarer ikke å leve på dette, og går dermed på tå hev i tilfelle hun blir ringt etter. Og det blir hun. Men det hun ikke kan gjøre er å planlegge livet sitt. For tenk hvis hun ikke er hjemme den dagen de trenger henne, da mister hun jo lønn for en hel dag. På hvilken måte er de ansatte tjent med å gå rundt som “gisler” i påvente av å kunne jobbe?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 3:22 pm
#18
sandri…
løsningen på dette tror jeg ligger mer på regjeringen og den nye ministeren enn på bambi….
og vi må søke løsningene der de kan bli iverksatt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 3:27 pm
Sandri Pathfinder:
Og det *er* virkelig ikke Bambis ansvar å organisere løsninger innen eldreomsorgen selv om hun stemmer på Frp.
Hva med ett verbalt ballespark på Jensemann?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 3:35 pm
#20 Gringo
Les hva jeg skriver Gringo. Jeg sier ikke at det ikke fins mennesker å ansette. Jeg sier at det ikke bare er pga bevisst underbemanning(innsparing) at for få har for stor arbeidsbyrde= tidsnød= for dårlig stell av eldre. OG at problemet bare vil øke med årene. Her og nå er ille nok.
Jeg leser gjerne fakta rundt hvor mange vi reellt kan ansette i stillinger i helsevesenet per i dag, om det var vilje til å bemanne skikkelig. Vis meg vei.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 3:39 pm
#22 Gringo
Jeg tar til etterretning at bambi ikke har tatt opp partipolitikk i denne tråden, så jeg kunne latt være å blande det inn. Å etterlyse løsninger gjør jeg uansett uten å ha gitt bambi noe som helst ansvar.
Utover det er mitt ballspark til Jensemann at min stemm ikke avgis i den retning ved neste Stortingsvalg. Det er en handling ikke preik.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 3:41 pm
#23
sandri…
jeg vet at det finnes en delvis organisasjonsmessig løsning innen helsevesenet… jeg vet at pågangen fra feks svensk helsepersonell som vil til Norge er større enn noen gang….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 3:51 pm
Jeg har som sagt resignert i debatten, og jeg følger derfor ikke så mye med lenger, men nettsidene til NSF pleide alltid før å ha mye relevant informasjon.
http://www.sykepleier...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 3:53 pm
OG NÅ – Hovedartikkel på Lesernes VG! Bra valg av tema!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 3:56 pm
Ja jeg oppdaget dette. Det er ALLTID bra når et slikt tema får oppmerksomhet!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 3:59 pm
håper da at noen med makt gidder å lese dette…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 4:07 pm
…håper da at noen med makt gidder å lese dette…
Det gjør de nok ikke.
De er mer opptatt av å finne smutthull for egenberikelse, gjennom å tildele seg sjøl frynsegoder.
Husk at vi er alle like, men noen er pokker ta meg litt likere enn andre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 4:11 pm
#26 Gringo
Takk for link! Jeg skal lese nøyere. Ved første titt ser jeg at det er en global sykepleiermangel i dag.
“Kamp om arbeidskraften
For Norge totalt sett blir det en utfordring å sørge for
tilstrekkelig tilgang på arbeidskraft, når antall pensjonister
øker både totalt og relativt til antall arbeidsføre.
Helsetjenesten må i fremtiden kjempe med andre
næringer om å tiltrekke seg arbeidskraft.”
Her i ligger mine tanker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 4:23 pm
men dere.. er dette handlingsvegring pga
budsjetter
personell
kunnskap
organisasjoner
organisering
ingen kan da vel med viten og vilje godkjenne dette…..det finnes lovverk..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 4:26 pm
#31
sa den naive…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 5:50 pm
Jeg er så enig med deg.
Har jobbet på sykehjem i 2 år som hjelpepleier. Hadde ofte dårlig samvittighet da jeg var ferdig på jobb, jeg gråt ofte over alt jeg ikke fikk tid til å gjøre. Går på sykepleieren nå og komer ikke til å jobbe på sykehjem når jeg er ferdig.
Jeg vil ikke være der å svikte de gamle!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 6:13 pm
Lisa: Du sviktet aldri de gamle.
Våre egne ledere sviker de gamle, og de sviker sine egne arbeidere også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 6:46 pm
Men så lenge de som skal bedømme hva som er rett og galt er de samme som godkjenner, da er det vel vanskeig å få påvist at det ikke er riktig?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 6:50 pm
Det er ikke hjelpepleierene/sykepleierne s skyld at de ikke tiden strekker til, det er politikernes skyld at de ikke klarer å organisere dette bedre!!
Men jeg kjenner følelse. Det er vondt å se alt man ikke “rekker” å gjøre. Eller, rettere sagt, ikke får lov til å gjøre!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 7:41 pm
Ja det er trist hvordan det er på noen sykehjem.
Nå jobber jeg selv på et sykehjem i Oslo som er veldig bra, hvor beboerne ofte skryter at de har det så godt der, og de får spise så mye de vil og de blir hvertfall ikke underernært (heller motsatt, noen som nesten ikke får på seg buksene lenger). Miljøet der er også veldig bra, så det er jo bra at det er håp noen steder.
Tenkte jeg bare ville komme med noen posetive ord her inne, selv om jeg skulle ønske det var slik flere steder og det kan jo alltids forbedres der jeg jobber også.
-Camilla
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 8:14 pm
Det er et faktum at enkelte eldre finner det å spise “ulystbetont”. Ofte fordi maten ikke smaker særlig og/eller fordi gebisset krangler/skrangler.
Ideelt sett burde man ha personell som laget alternativ mat (etter ønske), eller som passet på at man fikk i seg nok sett ut fra et rent næringsbehov, men – så slår underbemanningen inn. Man har rett og slett ikke hverken personell eller tid til å imøtegå slike behov.
Resultatet er at de eldre får i seg for lite eller fpr dårlig balansert næringsinntak. For en enkelt gangs skyld ville det ikke vært så farlig, men når dette blir mer en dagligdags forteelse bygges det opp en permanent underdekning på viktige næringsstoffer.
Så kommer symtomene i form av “mangelsykdommer” og med et sterkt redusert immunforsvare er ofte resultatet gitt. I “verdens rikeste land” – slik skal vi vel ikke akseptere å ha det? Har man mindre krav på næringstilgang, helsestell og stimuli fordi man har blitt gammel? La oss svare et rungende NEI!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 8:18 pm
tenk å kunne anbefale to innlegg på samme dag….
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 8:46 pm
Jeg er fullstendig enig i at bemanningen ved sykehjemmene og hjemmetjenesten er alt for lav. Det er vanskelig å få tak i nok kvalisifert hjelp, og bemanningen er i tillegg skjært inn til margen. Jeg jobber selv som sykepleier, og var som student ekstravakt ved et sykehjem. Det var håpløst å gi fullverdig hjelp og omsorg. Kan huske dilemmaer som hvem som skulle få seg en dusj. “Anna” som dusjet for en uke siden, som gjerne ville dusje eller “Berit” som ikke hadde dusjet på en mnd. men som ikke spurte.
Men jeg må påpeke en ting. De underernærte eldre vi til stadig hører om trenger ikke alltid skyldes mangel på tid og vilje til å gi dem mat. Når vi blir gamle og er “rede” til å dø er det å slutte å ta til seg næring en naturlig del av prossesen. Jeg har selv vært vitne til fortvilte pårørende ,som i beste mening, ønker at sine skal få sondeernæring fordi de ikke selv lengre tar til seg næring,eller at de blir lagt inn på sykehus for å ernæres opp.
Har man ikke kjennskap og kunnskap om hvordan prosessene ved livets slutt er, kan man lett tolke det som at disse personene “sultes i hjæl”. Jeg på min side synes det er verre å tvinge dem i næring som kroppen ikke lengre ønsker, enn å la dem dø en naturlig død. Personer ved dødsleie kjenner ikke sult og tørste.
Jeg ser at dette selvfølgelig ikke gjelder alle de underernærte, men er en viktig side i en debatt som denne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 10:37 pm
Jeg jobber også på sykehjem. Kjenner meg 100% igjen i de punktene. Hvordan skal man holde ut med en jobb hvor man kommer hjem om kvelden/morgenen og ikke føler at man har gjort en god jobb? Og det er ikke innsatsen det står på!
En av mine pasienter sultet seg til døde da h*n ble lagt inn hos oss. Vedkommende hadde en del kjennskap til hvordan livet på sykehjem var, og det skulle h*n IKKE. Da det likevel skjedde (ingen vel utenom), bestemte denne pasienten seg for å ikke åpne munnen for mat. Etter kort tid sluttet h*n å ta til seg væske også. I samråd med familien ble det besluttet å ikke gi intravenøs væske, etter at fysiske årsaker til mat-nekten var utelukket.
Første gang jeg kom på jobb på et sykehjem var jeg 18 år. Det skremte livsskiten ut av meg, og jeg hopper heller ut av fly uten fallskjerm enn å bli lagt inn der selv.
Vi synes det er ille NÅ. Bare tenk hva vi har i vente når “eldrebølgen” kommer inn over landet de neste årene! Det blir bare verre.
Og ja, jeg skal søke meg inn på studier innen et heeelt annet felt. Mener ikke å la de gamle i stikken, men jeg klarer ikke å gjøre den jobben når den får meg til å føle meg udugelig. Og jeg tjener lite.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 10:43 pm
Heisan Camilla.
Det er jo kjempebra at det er sykehjem innimellom som fungerer også. Men kan jeg spørre deg om en ting? Hvor i Oslo er dette?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 10:48 pm
Man skulle jo tro at i et så rikt land så skulle eldreomsorgen være tipp topp, men slik er det ikke. Eldreomsorgen er en skam i Norge!!
Det viker på meg at man bare teller i dette landet så lenge man drar inn penger i statskassa, men så snart man er ferdig “betalt” så betyr man ikke noe lengre!!!
Noe må bli gjordt, og det nå!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 10:52 pm
Det er viktig å få med seg alle aspektene i en slik diskusjon, men nå er maten (til tross for at det er den viktisgte) bare en del av vanskjøtsel. Saken er den at hadde vi eid en hund som ble behandlet slik som mange av de eldre blir behandlet i dag, så hadde dyreværnet kommet og tatt fra oss denne, så alvorlig er det som skjer!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 10:54 pm
Tro ikke alt du leser. Mesteparten av dette er renspikka tøv fra en leder som ikke EN gang har rapportert noe av dette til ledelsen. Underlig å komme med en så stor klage når hun er sikret en annen jobb i kommunen.
Arendal kommune har styrket sykehjem og hjemmesykepleie med masse nye stillinger siste året. Det eksisterer omtrent ikke stillinger under 40%, nettopp dette sykehjemmet har og fått mye av dette. Ansatte har gitt utrykk for at de er meget fornøyd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 11:07 pm
Vet du, jeg skjønner godt at folk sulter seg ihjel når de havner på sykehjem. Kan vi egentlig klandre dem? Ingen personer som er klar i hodet ønsker vel en slik tilværelse?!
Hadde min bestemor havnet på sykehjem hadde hun nok gjordt det samme!
Eldrebølgen ja. Jeg er veldig spent på hva slags plan våre politikere har når det gjelder hvordan de skal redde den situasjonen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 11:12 pm
Jeg tror ikke på alt jeg leser, og hadde det ikke vært for mine egne opplevelser, mine bekjentes opplevelser og alle andre artikler av dette slag, så kan det jo hende at jeg hadde trodd på våre folkevalgte når de stod frem og fortalte hvor bra de eldre har det i dette landet. Men desverre, dette er et gjennomgående problem i hele landet, og vi er nødt til å ta lua opp på hodet nå. De eldre har lidd lenge nok!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 16th 2008 at 11:37 pm
helsevesenet i norge i dag er ikke bra. men for å ha en positiv vinkel her kan jeg si at det eldresenteret jeg jobber i sommerjobb på er det bra. og sommertider kan til tider være ekstra hektiske. men vi tar oss alltid litt tid til å sitte ned med pasienter, istedet for å for eksempel ta de ekstra fem minuttene på pauserommet. den omsorgen de får der synes jeg er fantastisk. det er virkelig synd at det ikke er slik alle steder. og jeg har vært på slike steder og.
kommentar ang. tidligere innlegg: rådmenn bestemmer forresten ikke hvor pengene skal gå, han RÅDER politikerene til hva de bør bruke pengene til.
hilsen en i 20årene som har søkt sykepleie til høsten:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 12:41 am
Takk for at du tok opp dette.
Jeg er selv legestudent og har vært så frustrert mange ganger at jeg har hatt lyst til å ta rennefart og slenge hodet i veggen. Har selv hatt praksis på sykehjem og gått runder og føler sykepleiere (mange av de har dårlig holdninger). Helt på tryne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 12:42 am
Dessuten på sykehjemmet der jeg var satt de ofte inne på vakrtommet og pratet isteder for å hjelpe de eldre. Det er rett og slett dårlige holdninger. Jeg tok opp saken. Og jeg ble uglesett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 2:00 am
Hvor jævli tror du det er å jobbe med eldre,med sparekniven på strupen hver dag! Helsenorge er på vei nedenom og hjem,og vi som jobber i dette (u)vesenet får skylda for nedskjæringene,fordi vi krever så UTROLIG høy lønn(?). Jeg,for min del,tar den tiden som trengs for å hjelpe noen med å spise.lar alle sitt ved bordet til de er ferdige,foretar gåtrening,så færre havner i rullestol,bestiller t.o.m potetgull,sjokolade og brus/øl til helgene,til styrers store frustrasjon,dette skal de visst holde seg med selv,de betaler jo ingenting for å bo Yder!!!! Jeg er glad i eldre mennesker og gjør mitt ytterste for at de skal ha det bra,jeg trøster og prater,og tar meg faktisk tid,så godt det lar seg gjøre,men alikevel er jeg frustrert og trist over at tiden aldri strekker til nok….. Bare vent til politikerne havner på sykehjem selv…da blir det liv i leiren tenker jeg….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 7:45 am
dette er trist. hvor er ungene til disse gamle? 90-98% av disse har sikkert unger.
har mor og far som er snart 60 år, jeg skal passe på de til de dør. de har brukt mye av sin tid for å passe på meg… da er det naturlig at jeg gjør det samme. alle dere som kan klage så bra, hva med å gjør noe med det selv. alt vi kan her i landet er klage klage klage
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 9:33 am
Hei.
Takk for dette innlegget. Dette er noe som også stemmer fra min tid på sykehjem/aldershjem og rehabiliteringsavdelinger. Arbeidet var tungt, og ofte ble jeg stresset rundt av mer stressede sykepleiere. Jeg var ikke ferdig faglært, men hadde gått to år skole og var en aktiv og flink elev, men det jeg lærte på skolen var noe helt annet enn hvordan det var i realiteten. Vet ikke hvor mange ganger jeg gråt av frustrasjon over å se disse fantastiske, eldre menneskene på denne måten.
Men, noe en også burde sette lys på, er at en skal lytte til ufaglærte også. Det var spesielt en mann jeg hadde jobbet veldig tett med over lengre tid, og han var kommet seg så bra. En kveld falt han i gulvet, og han hadde aldri hatt problemer med å reise seg før, hvor han i tillegg fikk urinavgang. Vi hjalp han opp og jeg snudde meg mot sykepleieren og sa at vi måtte få han på legevakta eller på sykehuset, men, den gang ei. Det var bare å legge han, for han hadde bare slått seg litt, sa hun. I magen følte jeg på meg at det var noe annet, fordi han hadde hatt forhistorie med gjenntatte drypp. Neste dag ble jeg igjen bedt om å stelle den gamle mannen, slik jeg nesten hver morgen hadde gjort. Når jeg kom inn, var alle måndene med trening forsvunnet. Han hadde fått et drypp. Jeg ble så sint, så frustrert av å se den gamle mannen som alltid hadde hatt et så godt humør og pågangsmot, falle fullstendig sammen, nå, har han gitt opp helt.. For jeg viste, hadde vi fått han på sykehuset, ville de kanskje kunne gitt han medisiner slik at skaden kunne blitt mindre. Etter dette holdt jeg ut noen få uker til, før jeg sluttet. Valget var at jeg ikke ønsket å bruke utdannelsen min på å ødelegge livet til eldre mennesker. Se dem dø mer og mer for hver dag, fordi tilbudet ikke er godt nok for å kunne dekke de fire elementene deres liv består av. Det sosiale, det fysiske og psykiske, men også det åndelige og kulturelle. I dag, blir ikke disse behovene dekket, og mennesker trenger nærhet, uansett alder, kjønn, legning, kultur eller religion. Nærhet til andre mennesker er nøkkelen, noen å prate med, og noen ganger bare å bli tatt på og få møte et vennlig blikk er nok, men for mange arbeidere, har de ikke tid til å føle omsorg, de har nok med å føle på stresset mellom sengevask, stell og rutiner.
Jeg har en bønn til regjeringen, send en person til et aldershjem/sykehjem, en som ikke er profilert eller kjent, en observatør, i 6 månder. En som skal bistå personalet som pleieassistent. La denne personen se arbeidsforholdene, se de eldres forhold og fortell meg at dette er en human måte å behandle de menneskene som har bygget opp landet vårt? De som har gitt oss vår framtid.
Kan denne observatøren fortelle at dette er givende og gode forhold, vil jeg ta den personen i hånden å spørre om han levde under 2. verdenskrig i Hitlers leirer, ettersom det virker som han sammenlikner, og ser det ut fra et slikt perspektiv.
Alt jeg vet er at min mamma, min eldrende mor, aldri skal inn på et eldrehjem. Aldri. Da engasjerer jeg heller en flyktning/utlandsk arbeider fra Asia eller Afrika for å ta seg av min mor mens jeg er på arbeid i bytte mot mat, husrom, fritid og en lønn som kan sendes til sine slektninger i utlandet (E.P) Fordi, det virker som at til tross for nøden i mange av disse landene, vet de hvordan de skal verdsette, respektere og ta vare på de eldre. Vi har mye å lære fra disse menneskene, men også de eldre, for det er de som har erfaring!
Hilsen en opprørt eks-hjelpearbeider
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 10:16 am
Jeg har jobbet i 3 år ved norges største akuttmottak. Av de eldre som kom til oss fra institusjoner var ca 70% underernærte, uhygieniske og overmedisinerte(mine egne tall) Noen døde i akuttmottaket, fordi institusjonen holdt tilbake informasjon om pasienten, og ville ha vedkommende bort. Vi behandler majoriteten av våre eldre fullstendig uverdig.
Det er ikke “høystatusyrker” å jobbe med eldre, men trenger man høy utdannelse for å være tilstede for dem?
La lavrisikokriminelle, innvandrere som vil ut i jobb og de som avtjener siviltjeneste gjøre tilværelsen for de eldre bedre, så kan de med utdannelse gjøre den faglige biten.
Eldreløftet er en vits, pengene gjorde ikke livet til de eldre bedre, nå må politikerne gjøre noe som monner, husk de vil selv snart ha behov for en institusjonsplass.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 10:33 am
Det er godt å høre at det finnes unntak, og det har vel noe med om det er en “rik” eller fattig kommune.
Tanten til min mann jobber på sykehjem i Bærum kommune, og de er et lønnstrinn over Svigers som jobber i Telemark. Jeg regner jo med at dette viser seg på selve sykehjemme og?!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 10:38 am
Det finnes utskudd i alle lag, og sikkert i helsesektoren og. Men det verste av alt er jo at det forplanter seg.
Men slik som jeg har oppfattet de om jobber slike steder, så gjør de en fantastisk jobb, de har og slett ikke tid til å gjøre mere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 10:41 am
Jeg får for guds skyld håpe at det skjer noe før de som styrer og steller i dag havner der. Men mest sansynlig så havner vel ikke de på offentlig sykehjem likevel. De har nok bestillt seg plass allerede på et privat luxushjem…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 10:43 am
Før i tiden var det jo vanlig at man tok seg av både foreldre og svigerforeldre. Men da hadde man muligheten til det. I dag er det hard arbeidspress, og hvis man ikke jobber begge to i husholdet, ja da strekker ikke pengene til. Hvordan skal man klare å ta seg av sine foreldre så lenge man ikke er hjemme? Er jo ikke forsvarlig å la dem sitte alene hjemme 8-10 timer hver dag heller!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 10:50 am
Takk for at du fortalte din historie her. Vi trenger å få belyst dette fra så mange som overhode mulig!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 10:52 am
Skremmende det du sier her. Virker nesten som det bare er å bli kvitt dem, da de er blitt en byrde?!
Nei skammelig er det!!
Takk for at du deler din historie med oss, også får vi bare håpe at noen med litt “makt” leser dette ja!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juli 17th 2008 at 4:07 pm
# 38 Sykepleier
Håkon Lie fyllte visst nylig 103 ?
Og antagelig tar han fortsatt til seg næring?
Skal vi bedrive “eldreomsorg” her i landet, bør vi vel drive litt profylaktisk? For det er jo riktig som du sier: På dødsleiet har man ingen behov. På samme måte som man kommer til et punkt hvor kroppen på en måte gir opp og innstiller seg på at den ikke lenger skal ha “næring”, men – behøver man strengt tatt komme dit?
Enhver “maskin” kan kjøres til et punkt hvor den ikke lenger kan repareres, men ved riktig vedlikehold og fornuftig bruk kan den vare leenge. Slik er det vel også med den “menneskelige maskin”? Et underverk i seg selv, men det går en grense for alt.
Og vi skal vel ikke legge sten til byrden ved å overse behov?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
1 Tilbakeping & Tilbakesporing